Wynagrodzenia w transporcie, a nieuczciwe praktyki

transport kontenerowy i nieuczciwe wynagrodzenia

Wynagrodzenie w transporcie. Nieuczciwe praktyki i ich konsekwencje dla przewoźników

Nielegalne wynagrodzenia stanowią spore wyzwanie w wielu branżach. Problem ten występuje niestety również w branży transportowej. Niezależnie czy chodzi o transport kontenerowy, morski czy transport kolejowy, wypłaty pensji nieoficjalnym obiegiem są powszechnym zjawiskiem. Konsekwencje tego zjawiska są o wiele groźniejsze, niż mogłoby się wydawać.

Struktura wynagrodzeń w branży transportowej

Firmy transportowe muszą sprostać licznym, złożonym procedurom obejmującym odprawy celne i inne etapy przewozu towarów. Wynagrodzenia kierowców również mają swoją strukturę. Ich rozliczenie wymaga uwzględnienia kilku elementów, a pominięcie poszczególnych z nich może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych.

Do składników płacy kierowcy zalicza się m.in. płacę zasadniczą wynikającą z zawartej umowy, dodatki za pracę w godzinach nocnych, wypłaty za nadgodziny, premie oraz dodatki stażowe.

Uczciwe praktyki korzystniejsze dla przewoźników

Finalna wycena transportu nie jest jedynym aspektem, na który wpływa wypłacanie wynagrodzeń pod przysłowiowym stołem. Tego typu praktyki nasilają zjawisko nierównej konkurencji, prowadzą do destabilizacji rynku pracy i niekorzystnie wpływają na ogólny wizerunek całej branży. Mogą nieść za sobą również konsekwencje prawne i podatkowe. W dłuższej perspektywie czasowej transport kontenerowy więcej straci, niż skorzysta na nielegalnych wypłatach.

Trudno nie zgodzić się z tym, że kalkulator kosztów transportu pokazuje coraz wyższe kwoty, co stanowi duży problem dla niejednej firmy transportowej. Tym bardziej więc nieoficjalne wynagrodzenia jawią się jako kusząca propozycja. Takie praktyki mogą jednak skutkować wysokimi karami nałożonymi przez PIP, ZUS oraz US.

Straty wizerunkowe

Firmy oferujące transport kontenerowy lub inne jego rodzaje, decydując się na nielegalne wynagrodzenia, narażają się na coś więcej, niż kary finansowe. Te mogą bowiem doprowadzić do utraty wiarygodności w oczach klientów, a co za tym idzie, do ich utraty. W grę wchodzi również proces sądowy, jaki w każdej chwili może wytoczyć firmie nieformalnie wynagradzany pracownik. Co więcej, firmy działające w sposób legalny, zapewniają sobie większą stabilność finansową i zwiększają szanse na długofalowy rozwój i pozyskanie zaufania kontrahentów.

Reasumując, nielegalne wynagrodzenia w dłuższej perspektywie mogą przynieść firmom transportowym więcej szkód niż korzyści. Oszczędności bardzo szybko mogą zmienić się w o wiele większe koszty, narażające firmę na potężne straty.

Next
Next

Odprawy celne dla branży transportowej w najbliższych miesiącach