Nowy multimodalny szlak transportowy z Chin
Transport kolejowy z Chin. Nowy szlak omija Rosję
Zgodnie z najnowszymi doniesieniami, transport kolejowy z Chin obejmie nowy szlak. W połowie kwietnia chiński rząd wydał oficjalny komunikat na temat nowej trasy transportowej do Europy. Nie uwzględniono w niej jednak Rosji – państwa uznawanego za jednego z najbliższych sojuszników Chińskiej Republiki Ludowej.
Multimodalny szlak transportowy z Chin
Chiny ogłosiły uruchomienie nowego, multimodalnego szlaku transportowego. Składa się na niego spedycja kolejowa z Chin oraz transport morski. Projekt obejmuje połączenie z Chin do Europy, które jest częścią inicjatywy Pas i Szlak. Trasa rozpoczyna się w Xi’an w środkowych Chinach. Wiedzie przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne, Rumunię, Węgry, Słowację, Czechy. Trasa kończy się w Mannheim w zachodnich Niemczech. Długość całego szlaku wynosi łącznie 11,3 tys. km. Pierwszy transport nowym szlakiem zakończono 13 kwietnia.
Nowe perspektywy - transport kolejowy z Chin będzie biegł przez nowe regiony
Nowy szlak obejmuje wspomaga transport drobnicowy. Łączy regiony, których spedycja kolejowa z Chin do Europy wcześniej nie uwzględniała. Dzięki temu przedsiębiorstwa, zarówno chińskie, jak i międzynarodowe zyskują szanse wejścia na nowe rynki.
Co ciekawe, trasa pomija Rosję, która uważana jest za jednego z największych sojuszników Chin. To one sprzeciwiły się sankcjom, jakie nałożono na Federację Rosyjską w związku z inwazją na Ukrainę. Niemniej jednak Pekin nie udzielił Moskwie wsparcia ani ekonomicznego, ani militarnego. Stąd też nasuwa się pytanie o to, jak fakt, że kontenery z Chin ominą Rosję, wpłynie na dalszą współpracę obu państwa. Szczególnie w kontekście wspólnych projektów infrastrukturalnych.
Projekt Pas i Szlak
Prace nad multimodalnymi szlakami, łączącymi w sobie transport kolejowy z Chin oraz połączenia morskie, trwają od 2013 roku. Są one realizowane w ramach strategicznego projektu chińskiego o nazwie Pas i Szlak, ukierunkowanego na realizację celów ekonomicznych i geopolitycznych. Głównym z nich jest umacnianie wpływów Chińskiej Republiki Ludowej m.in. w państwach Azji Centralnej oraz na terenach Południowego Kaukazu.
Jak dotąd głównym szlakiem transportowym w ramach inicjatywy Pas i Szlak, była trasa wiodąca przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę. W 2015 uruchomiona została zaś spedycja kolejowa z chin do Łodzi.