Licencja wspólnotowa, a wycena transportu

Licencja wspólnotowa. Co zmieni w transporcie drogowym?

Za sprawą przepisów, które weszły w życie w maju bieżącego roku, wycena transportu międzynarodowego może ulec zmianie. Przewozy na terenie państw unijnych wymagają uzyskania licencji, która wiąże się z poniesieniem określonych kosztów.

Nowe przepisy obowiązują od maja

Od 21 maja 2022 roku obowiązują przepisy nakładające na przewoźników realizujących transport międzynarodowy pojazdami, których masa całkowita przekracza 2,5 tony obowiązek uzyskania licencji wspólnotowej. Jest ona wydawana również w Polsce. Jednak z obowiązku tego zwolnione są przedsiębiorstwa wykonujące transport i rozładunek kontenerów na terenie kraju. Dotyczy to też podmiotów realizujących przewozy drogowe, niemające charakteru zarobkowego, o ile wykorzystują w tym celu pojazd o masie całkowitej nie większej niż 3,5 tony.

Złożony proces przyznawania licencji wspólnotowej

Uzyskanie licencji jest dość złożone. Jednak firmy, które obsługują nie transport morski, a drogowy, muszą podjąć ten trud. Pierwszym krokiem jest uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Aby je uzyskać, należy wykazać spełnienie szeregu wymogów wynikających z prawa unijnego i polskiego. Konieczne jest też wniesienie opłaty wynoszącej kilka tysięcy złotych. Na pewno skłania to do zastanowienia na ile w związku z nowymi przepisami, zmieni się wycena transportu. Wniosek o uzyskanie powyższego zezwolenia można złożyć razem z wnioskiem o licencję do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Co zmieni licencja wspólnotowa?

Dzięki uzyskaniu licencji wspólnotowej dany podmiot nabywa prawo do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego. Nowe przepisy nie wpłyną zatem na sektory takie jak spedycja kolejowa z Chin czy transport morski, którym najczęściej przybywają kontenery z Chin.

Nabycie nowych uprawnień to nie tylko przywilej. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że niesie ono ze sobą szereg konsekwencji, a nie wykluczone, że zmianie ulegnie też wycena transportu. Ponadto kierowcy zatrudniani w firmie transportowej, nieposiadający obywatelstwa w żadnym z państw unijnych, muszą uzyskać stosowne świadectwa. Należy jednak pamiętać, że można o nie wystąpić, dopiero po przyznaniu licencji wspólnotowej, co znacznie wydłuża cały proces formalności. Co więcej, przyznana licencja może zostać w każdej chwili odebrana, chociażby z powodu utraty dobrej reputacji.

Previous
Previous

Transport ciężarowy i brak kierowców

Next
Next

Nowy multimodalny szlak transportowy z Chin