Rosyjscy i białoruscy przewoźnicy objęci unijnymi sankcjami
Obecna sytuacja związana z rosyjską inwazją na Ukrainę, nie pozostała obojętna dla branży spedycyjnej. Unia Europejska nałożyła sankcje na rosyjskich i białoruskich przewoźników uniemożliwiając im praktycznie min. transport drobnicowy.
Wojna na Ukrainie, a transport drogowy
Zbrojna napaść Federacji Rosyjskiej na Ukrainę wywołała niemal natychmiastową reakcję środowiska międzynarodowego. Na Rosję nałożono liczne sankcje, które objęły również transport drogowy. 9 kwietnia Rada Unii Europejskiej oficjalnie wprowadziła sankcje wymierzone w przedsiębiorstwa transportowe stacjonujące zarówno w Rosji, jak i na Białorusi. Stosowne akty prawne w tej sprawie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 8 kwietnia br. Sankcjami nie zostali objęci przewoźnicy unijni.
Unijne sankcje oznaczają zakaz realizacji transportu drogowego (również tranzytu) we wszystkich państwach Unii Europejskiej przez firmy transportowe, które mają swoją siedzibę na terenie Rosji oraz Białorusi. Zakaz nie obejmuje jedynie usług pocztowych świadczonych jako usługi powszechne oraz przewozów tranzytem przez obszar Unii, pomiędzy obwodem kaliningradzkim a Federacją Rosyjską. Musi tu jednak zostać spełniony warunek, zakładający, że dane przedsiębiorstwo transportowe realizujące min transport kontenerowy nie jest objęte żadnym innym, unijnym zakazem.
Dopuszczalne odstępstwa od nałożonych zakazów
Unia dopuszcza jeszcze kilka innych odstępstw od wprowadzonych sankcji. Państwa członkowskie mogą wyrazić zgodę, aby np. transport drobnicowy realizowany przez firmę z siedzibą w Rosji lub na Białorusi przebiegał przez ich terytorium, jeżeli uznają to za konieczne. Takie wyjątki mogą obejmować przewóz takich towarów, jak: paliwa kopalne, metale, leki i inne produkty medyczne oraz wyroby rolne i spożywcze. Warunkową zgodę można wyrazić również w przypadku transportu humanitarnego. Także wówczas, gdy jest on realizowany w celach związanych z funkcjonowaniem przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych w państwach unijnych na terenie Federacji Rosyjskiej bądź organizacji międzynarodowych w tym kraju, korzystających z immunitetów. Dopuszcza się też transport związany z przewożeniem przedmiotów stanowiących dorobek kulturowy.
Okres przejściowy
Rada wprowadziła okres przejściowy, dając Rosji i Białorusi czas na sprowadzenie pojazdów. Sankcje w przypadku operacji transportowych rozpoczętych przed 9 kwietnia, zaczną zatem obowiązywać od 16 kwietnia.