Morski transport kontenerowy

morski transport kontenerowy

Morski transport kontenerowy. Co nas czeka w najbliższych miesiącach?

Choć transport kontenerowy osiągnął kolejny rekord pod względem wielkości importu, to jego przyszłość wciąż pozostaje niepewna. Wpływa na to nie tylko tocząca się na Ukrainie wojna, ale i blokady w Chinach, związane z kolejną falą COVID-19, która uderzyła w ten kraj. Chińskie porty stają się coraz bardziej zatłoczone.

Historyczny wynik Stanów Zjednoczonych

Na początku marca transport kontenerowy z USA osiągnął rekordowy wynik. Wolumen importu kontenerów osiągnął w tym miesiącu blisko 2,6 mln TEU. Jeżeli zaś chodzi o kontenery z Chin do Stanów Zjednoczonych, to wielkość importu spadła o 1,4%. Jednocześnie nastąpiło przesunięcie wolumenu z najważniejszych portów zachodniego wybrzeża. Podczas gdy zmniejszyły one wolumen, w przypadku głównych portów wschodnich odnotowano wzrost. Jak zatem sytuacja ta wpłynie na transport morski?

Zatłoczenie portów. Wyzwanie, przed którym stoi spedycja morska

W marcu udało się zmniejszyć opóźnienia w większości światowych portów. Jednak z uwagi na fakt, że wielkość importu kontenerów ze Stanów Zjednoczonych osiągnęła historyczny wynik, zwiększają się problemy z zatłoczeniem portów. Rodzi to konieczność odpowiedniego przekształcenia ich infrastruktury. Jeżeli wielkość importu Stanów Zjednoczonych będzie przekraczać wartość 2,4 mln TUE, spedycja morska może to dotkliwie odczuć.

Chińskie problemy z COVID-19

Nie zapominajmy również, że na wielkość importu kontenerów wpływa obecnie również chińska polityka walki z COVID-19. Spowodowała ona blokadę wielu portów, a w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na globalny łańcuch dostaw. Choć prawdopodobne jest, że kontenery z Chin sporadycznie będą opuszczać rodzime porty, to wiele wskazuje na to, że chińska produkcja ponownie wejdzie w tryb online.

Prognozy na przyszłość

Jak na razie ciężko jest jednoznacznie oszacować czy w 2022 roku nastąpi spadek wielkości importu. Nie jest też do końca pewne, jak będzie kształtował się transport kontenerowy. Nie jest pewne też jakie kroki zostaną podjęte w związku z koniecznością wprowadzenia zmian w portowej infrastrukturze. Z pewnością na globalną zdolność przemieszczania towarów, w tym również na kondycję, w jakiej znajdzie się spedycja morska, wpływ może mieć wiele czynników. Mowa tu m.in. o wartości miesięcznych wolumenów, kolejnych falach pandemii, czasie oczekiwania na porty, głównych wskaźnikach ekonomicznych i wielu innych aspektach.

Previous
Previous

Nowy multimodalny szlak transportowy z Chin

Next
Next

Transport kolejowy z Chin kontra frachtowce lotnicze