Tranzyt - obowiązki przewoźników

Tranzyt. Jakie obowiązki ciążą na przewoźnikach?

Nowy jedwabny szlak spowodował, że transport kolejowy z chin nabrał nowego znaczenia. Przyczynił się też do zwiększenia znaczenia Polski, jako kraju tranzytowego. O czym muszą pamiętać firmy transportowe przeprowadzające tranzyt przez terytorium polskie? Czy ten fakt zmienił ich kalkulator kosztów transportu.

Wymagane dokumenty

Przypomnijmy, że cały proces tranzytu opiera się na Konwencji o wspólnej procedurze tranzytu (WPT), której stronami są wszystkie państwa należące do Unii Europejskiej, a także Islandia, Macedonia Północna, Norwegia, Serbia, Szwajcaria, Turcja oraz Zjednoczone Królestwo. Aktualnie większą część przewozów w tej procedurze stanowi tranzyt zewnętrzny, wobec którego stosuje się procedurę tranzytową T1.

Poza ważną kwestią, jaką jest kalkulator kosztów transportu, ogromne znaczenie ma również poprawne skompletowanie wymaganych dokumentów. Ich wykaz obejmuje list przewozowy (CMR), specyfikację towaru (opcjonalnie tzw. packing list), a także świadectwa, certyfikaty oraz licencje, adekwatnie do rodzaju przewożonych towarów. Kluczowe znaczenie dla procedur celnych ma jednak faktura handlowa pozwalająca na określenie wartości celnej danych dóbr, a co za tym idzie, wysokości gwarancji tranzytowej. Bez niej przeprowadzenie całej procedury nie jest możliwe.

W zależności od środka transportu konieczne też będą: dokument B/L, karnet TIR, list lotniczy AWB bądź dokument kolejowy CIM/SMGS.

Obowiązki firmy transportowej

Zarówno transport kontenerowy, jak i wszystkie inne jego odmiany, odbywające się w procedurze tranzytu, wymagają dopełnienia przez przewoźnika określonych obowiązków. Ich zakres wynika z treści Wspólnej Konwencji Tranzytowej. Podczas zgłaszania danego środka transportu konieczne jest dopilnowanie takich czynności jak zgłoszenie celne, nadanie numerów LRN i MRN, przedstawienie towarów oraz stosownych załączników, zarejestrowanie zabezpieczenia, wydruk TDT, a wreszcie zwolnienie danych dóbr z procedury tranzytu.

Gdy procedura tranzytu dobiegnie końca, należy zaś: przedstawić towar i dokumenty w urzędzie celnym, zarejestrować przybycie, zwolnic towar z procedury tranzytu oraz zgłosić go do kolejnej procedury celnej, mającej z pewnością wpływ na ogólny kalkulator kosztów transportu.

O czym jeszcze musi pamiętać przewoźnik?

Podczas realizacji procedury tranzytu nie można zapomnieć o złożeniu Przywozowej Deklaracji Skróconej (PDS). Musi ona trafić do właściwego urzędu celnego jeszcze przed przyjazdem towaru. Termin złożenia PDS zależy od środka transportu. Będzie więc inny, jeżeli chodzi o transport kontenerowy, inny w przypadku transportu lotniczego.

Warto dodać, że znaczenie Polski jako kraju tranzytowego wciąż rośnie. Dlatego firmy transportowe muszą koncentrować się nie tylko na kwestiach, takich jak kalkulator kosztów transportu, lecz również na zaznajamianiu się z procedurami zapewniającymi szybki i sprawny przewóz towarów do kraju docelowego.

Previous
Previous

Trudności branży, a kalkulator kosztów transportu

Next
Next

Branża transportowa, a rosnąca świadomość ekologiczna