Transport kontenerowy drogą morską

morski transport kontenerowy

Kontenerowy transport morski w trudnej sytuacji. Polskie porty wychodzą z kryzysu obronną ręką

Branża transportowa już od jakiegoś czasu znajduje się w trudnej sytuacji. Licznym wyzwaniom stawić czoła musi również morski transport kontenerowy. Rynkowi wciąż zagraża szeroka grupa czynników. Choć przewidywane są podwyżki, to ich wielkość oraz to kiedy do nich dojdzie, wciąż jest jedną wielką niewiadomą.

Problem z cenami

Przedstawiciele branży transportowej wciąż tkwią w niepewności, nie wiedząc, jaka czeka ich przyszłość. Nie inaczej jest, jeżeli chodzi o sektor, jakim jest morski transport kontenerowy. W samym tylko 2023 roku jego ceny spadły o blisko 60%. Spadek ten obejmował umowy długoterminowe, zawierane na poziomie globalnym. Na poszczególnych trasach spadki były jeszcze większe, sięgając nawet 80%. Mowa tu o frachtach zarówno krótko, jak i długoterminowych. wycena transportu nie jest obecnie adekwatna do tego, jak rosną koszty jego realizacji. W tym kontekście należałoby wspomnieć chociażby o kryzysie na Morzu Czerwonym. Kontenerowce, w związku z ryzykiem ataków, zmuszone są do wybierania dłuższych tras.

Rosnące koszty

Na kalkulator kosztów transportu wpływa wiele czynników. Jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Zaostrzy to jeszcze bardziej rygor związany ze stosowaniem wskaźnika emisji CO2. Co za tym idzie, jeszcze bardziej wzrosną koszty działalności.

Ponieważ wycena transportu rośnie, siłą rzeczy odczują to również klienci. Jeśli jednak nie zechcą oni zmienić warunków zawartych umów, armatorzy będą musieli szukać innych sposobów, by wyjść na swoje. Trzeba tu jednak podkreślić, że niektóre rozwiązania, takie jak na przykład ograniczenie inwestycji w konserwację statków, to tylko doraźne sposoby na poprawę sytuacji. Na dłuższą metę mogą one bowiem przynieść więcej strat niż zysków.

Stabilna sytuacja w Polsce

Choć morski transport kontenerowy mierzy się z licznymi problemami, to sytuacja polskich portów jest w tej chwili stabilna. Można by nawet rzec, że jest bardzo dobra, gdyż odnotowują one obecnie rekordowe wyniki przeładunkowe. Co więcej, Port Gdańsk jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się portów europejskich.

Polski transport morski nie spoczywa na laurach. W planach jest budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Pierwsze przeładunki mają ruszyć już na przełomie 2028 i 2029 roku.

Previous
Previous

Logistyka chemii gospodarczej

Next
Next

Rozwiązania zapewniające bezpiecznie warunki przewozu roślin