Transport lotniczy w najbliższych latach
Jaki kierunek obierze transport lotniczy?
Podczas gdy poszczególne sektory transportowo-logistyczne dynamicznie się rozwijają, wdrażając coraz to nowocześniejsze rozwiązania, to transport lotniczy zdaje się zostawać daleko w tyle. Procesy przeładunkowe wciąż realizowane są w przeważającej większości ręcznie, a chętnych do pracy w tym sektorze brak.
Przeładunek lotniczy wymaga zmian
Nie da się ukryć, że przeładunek lotniczy potrzebuje innowacyjnych rozwiązań. Być może wycena transportu ulegnie zmianie, ale nowoczesne technologie są konieczne. Prace przeładunkowe wymagają dużych nakładów pracy oraz wsparcia sprzętowego (mowa tu na przykład o wózkach widłowych i lawetach). Skąd zatem ta niechęć do zmian? Przeładunek w transporcie lotniczym generuje (podobnie jak transport morski) szereg problemów konstrukcyjnych, dlatego rozwój na tym polu wymaga odpowiedniego podejścia, chęci i zaangażowania.
W czym tkwi problem?
Choć dostępnych jest wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, opartych m.in. na sztucznej inteligencji, to operatorzy transportu lotniczego wciąż boją się je wdrażać. Tymczasem są one konieczne, aby obsługa ładunków mogła osiągnąć wyższy poziom. Niemałym problemem jest również niewystarczająca ilość pracowników. Spedycja lotnicza nie jest bowiem postrzegana jako atrakcyjna, postępowa branża, a wycena transportu nie prowadzi do zadowalających zysków.
Perspektywy
Próbę przezwyciężenia zastoju, w jakim znajduje się obecnie transport lotniczy, podjął Uniwersytet we Frankfurcie we współpracy z instytutem Fraunhofer IML. Mowa tu o rozpoczętym w zeszłym roku projekcie badawczym o nazwie Digital Testbed AirCargo, w który zaangażowano podmioty przynależące do łańcucha dostaw ładunków lotniczych. Jest on ukierunkowany na pokazanie nowych dróg rozwoju transportu lotniczego, bazujących przede wszystkim na procesach cyfrowych.
W ciągu najbliższych miesięcy przetestowane zostaną zautomatyzowane systemy. Choć z pewnością ich wprowadzenie wpłynie na kwestię, jaką jest wycena transportu, to pozwolą one osiągnąć liczne korzyści. Będą to plusy zarówno techniczne, jak i operacyjne, systemom transportowym. Prognozuje się, że nowe rozwiązania będą wykorzystywane podczas przeładunków lotniczych nie później, niż w 2024 roku.