Nowy Ład 2.0 i wycena transportu

Polski Ład 2.0, a branża transportowa

Wprowadzenie Polskiego Ładu wywołało wiele kontrowersji i chaosu, utrudniając życie niejednemu przedsiębiorcy. W konsekwencji rząd znowelizował ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, znosząc wybrane z nowo wprowadzonych rozwiązań. Jak zmiany te wpływają na wycenę transportu?

Poprawki w Polskim Ładzie

Przepisy podatkowe to istotny czynnik, który wpływa na to, jak kształtuje się wycena transportu. Polski Ład wywołał niemałe zamieszanie na tym polu, dlatego dokonana została nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Próg podatkowy obniżono z 17 na 12 proc., zniesiono ulgę dla klasy średniej oraz tzw. rolowanie zaliczek. Zmiany odczuwa transport morski, kolejowy, a także polscy przewoźnicy. Nasuwa się pytanie, czy okażą się one korzystne dla przedstawicieli branży transportowej?

Eksperci prognozują, że reformę przeprowadzoną pod nazwą Niskie Podatki odczują najmocniej ci przewoźnicy zatrudniający kierowców, których wynagrodzenie wynosi od 9 do 10 tys. zł. W takim przypadku koszt ponoszony przez pracodawcę może zmniejszyć się nawet o 400 zł.

Obniżenie progu podatkowego i uchylenie rolowania zaliczek

Na kalkulator kosztów transportu z pewnością znacząco wpłynęło obniżenie pierwszego progu podatkowego (wynosi on obecnie 120 tys. zł) z 17 na 12 proc. W ten sposób zmniejszyła się kwota zaliczki na podatek, którą mieszczący się w tym progu podatnicy muszą odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Jednocześnie zniesiona została ulga dla klasy średniej, której obliczanie okazało się w praktyce dość skomplikowane.

Polski Ład 2.0. zniósł tzw. rolowanie zaliczek, czyli system ich odraczania, który miał sprzyjać rozliczaniu pracowników na jak najkorzystniejszych dla nich warunkach.

Co zyskają przewoźnicy?

Przeprowadzona reforma zgodnie z założeniem zadziałać ma na korzyść zarówno pracowników, jak i zatrudniających ich przedsiębiorców. Wiele wskazuje na to, że koszty pracodawcy ulegną obniżeniu, co być może wpłynie też na wycenę transportu. Trudno jest jednak jednoznacznie oszacować, ile uda się zaoszczędzić przewoźnikom – czy będzie to kilkanaście, czy 400 zł. Wiele zależy tu od tego, na jakich zasadach rozliczani byli dotychczas kierowcy. Jak na razie jest jeszcze za wcześnie, aby ocenić czy Polski Ład 2.0. zdał egzamin w branży transportowej. Nikt nie jest w stanie powiedzieć czy wprowadzone zmiany wpłyną np. na obniżenie kosztów transportu kontenerów z Chin bądź też transportu lądowego.

Previous
Previous

Zrównoważone łańcuchy dostaw w branży transportowej

Next
Next

Rozwój branży TSL