Kalkulator kosztów transportu, opłaty drogowe w Niemczech
Opłaty drogowe w Niemczech. Co się zmieni?
Firmy prowadzące transport międzynarodowy na terenie Europy z pewnością zainteresuje fakt, że od 1 lipca tego weszły w życie nowe opłaty drogowe w Niemczech. Obowiązują one na wszystkich drogach federalnych i autostradach. Kogo obejmują nowe stawki i jak wpłyną na kalkulator kosztów transportu? Wyjaśniamy w poniższym wpisie?
Nowe opłaty w Niemczech
1 lipca w Niemczech weszły w życie przepisy wprowadzające nowe stawki za opłaty drogowe. Wcześniej były one nakładane na pojazdy ciężarowe, których masa przekraczała 7,5 tony. Wycena transportu uległa jednak zmianie. Teraz stawka za jeden kilometr wynosi ok. 25 eurocentów, a uzależniona jest od klasy emisji CO2 oraz klasyfikacji Euro. Jak dotąd największy udział w niemieckim mycie mieli polscy i litewscy przewoźnicy i to właśnie oni najmocniej odczują zmiany.
Nowe opłaty obowiązują na wszystkich niemieckich drogach federalnych i autostradach, przy czym należy je wnieść już za sam wjazd na drogę.
Co stoi za zmianami?
W ostatnich latach branża spedycyjna musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, takimi jak pandemia czy wojna na Ukrainie. Zarówno transport kolejowy z Chin, jak i inne jego odmiany odczuły kryzys w branży. Teraz przewoźnicy muszą liczyć się z nowymi stawkami na niemieckich drogach, co oznacza, że zmieni się kalkulator kosztów transportu.
Co stoi za nowym systemem opłat w Niemczech? Jest to efekt ogólnoeuropejskiej dyrektywy o eurowinietach, która weszła w życie już w marcu 2022 roku. Na liście państw wdrażających nowe reformy znajdują się m.in. Niemcy.
Co czeka przewoźników przejeżdżających przez Niemcy?
Nowe opłaty w Niemczech z pewnością wpłyną na kalkulator kosztów transportu wśród przewoźników mających na swoich trasach właśnie to państwo. Kary za niewywiązanie się z obowiązkowych opłat są dotkliwe. Sięgają bowiem aż 480 euro.
Wiele firm zastanawia się teraz, co zrobić, aby wycena transportu była jak najkorzystniejsza. Nowych stawek nie da się ominąć, ale warto wiedzieć, że do 31 grudnia 2025 roku z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych zwolnione są wszystkie pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. Natomiast od 1 stycznia 2026 roku obowiązywać będzie 25% stawki opłaty drogowej z tytułu kosztów infrastruktury i częściowe stawki opłaty drogowej za hałas i zanieczyszczenie powietrza nakładane na pojazdy bezemisyjne powyżej 4,25 tony masy całkowitej.
Do czego mają doprowadzić te zmiany? Zgodnie z koncepcją twórców nowego systemu opłat, ma on doprowadzić do rozwoju zeroemisyjnej floty, która ma zastąpić obecną, opartą na oleju napędowym.