Branża transportowa w 2023 roku

kalkulator kosztów transportu

W 2023 roku branżę transportową czekają nowe wyzwania

Ubiegły rok przyniósł wiele zmian w branży transportowej, które z pewnością wpłynęły na kalkulator kosztów transportu. Globalna sytuacja szczególnie mocno odbiła się na transporcie morskim z Chin do Europy. Co nas czeka w 2023 roku?

Niski poziom stawek transportowych może się utrzymać

Ochłodzenie globalnej gospodarki, wysoka inflacja, a co za tym idzie spadek popytu na poszczególne dobra, doprowadziły do obniżenia stawek transportowych. Wycena transportu zaczęła już jednak osiągać poziom podobny do tego, przed pandemią. Na razie zamówienia eksportowe od azjatyckich dostawców wciąż są stosunkowo niewielkie. Pozwala to prognozować, że w najbliższych miesiącach koszty międzynarodowego frachtu z Chin do państw europejskich utrzyma się na względnie niskim poziomie, a transport kontenerowy będzie tracił na znaczeniu.

Co wywarło wpływ na branżę transportową w ubiegłym roku?

Jedną z przyczyn widocznego ograniczenia zamówień od chińskich dostawców na przestrzeni trzech ostatnich lat z pewnością była obowiązująca w Chińskiej Republice Ludowej polityka „zero-Covid”. Niezaprzeczalnie wywarła on wpływ na kalkulator kosztów transportu. Choć Chiny pod koniec ubiegłego roku nieco poluzowały obostrzenia, to obecnie znów zmagają się z kolejną falą zachorowań. Może to oznaczać dalsze zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw.

Nie bez znaczenia dla płynności dostaw okazały się też zmiany klimatyczne, objawiające się m.in. rekordowymi upałami, które odnotowano w Chinach latem zeszłego roku. Z racji, iż transport morski z Azji został ograniczony, nie można wykluczyć, że nadchodzących miesiącach znaczenia nabierze spedycja kolejowa z Chin.

Sytuacja powoli się stabilizuje

Po wybuchu pandemii dużym problemem stała się dostępność komponentów. Wiele jednak wskazuje na to, że sytuacja ta ulegnie w najbliższym czasie poprawie. Widać to m.in. po większej dostępności półprzewodników.

Niemniej jednak większość firm z branży spedycyjnej zastanawia się, jak będzie w tym roku kształtował się kalkulator kosztów transportu. Z pewnością łańcuchy dostaw będą wymagały bardziej zintegrowanego sposobu zarządzania. Muszą one stać się bardziej elastyczne i odporne na zmiany rynkowe. Konieczne jest również właściwe zarządzanie ryzykiem. W 2023 roku, mimo widocznej poprawy, sytuacji globalnej nie będzie można jednak uznać za w pełni stabilną.

Previous
Previous

Ograniczenie wzrostu kosztów poprzez cyfryzację

Next
Next

Nowe przepisy transportowe w UK