Wycena transportu w e-commerce

Zwroty w e-handlu, a wycena transportu

W ostatnim czasie dało się zauważyć osłabienie dynamiki wzrostu sektora e-commerce. Zarówno sprzedawcy, jak i dostawcy wciąż trzymają się nawyków wyrobionych podczas pandemii COVID-19. Nie wpływa to korzystnie na wydajność łańcucha logistycznego, szczególnie że wycena transportu również uległa zmianom. Najdobitniejszy przykład osłabienia e-handlu stanowi branża modowa. Szczególnie problematyczna okazuje się obsługa zwrotów zakupionych towarów.

Trudny czas dla sektora e-commerce?

Handel w sieci w ostatnich miesiącach spowolnił, do czego niewątpliwie przyczyniło się zniesienie ograniczeń związanych z pandemią, ale nie tylko. Nie bez znaczenia okazała się z pewnością również rosnąca inflacja i zakłócenia w łańcuchach dostaw. Na to nałożyła się dodatkowo wojna na Ukrainie oraz rosnące ceny paliw. Doprowadziło to do tego, że zmianom uległa też wycena transportu. Pełne odblokowanie handlu tradycyjnego również wpłynęło na sektor e-commerce, a szczególnie na sklepy internetowe oferujące odzież i obuwie.

Co osłabia sprzedaż internetową?

Sektor modowy jest ważną częścią globalnego e-commerce – zakupy modowe stanowią ok. 30% wszystkich zakupów dokonywanych w sieci. Dlatego, mimo chwilowego osłabienia, prognozy są raczej optymistyczne. Szacuje się, że sprzedaż produktów z tej kategorii znacząco wzrośnie do roku 2025.

Największymi wyzwaniami na polu sprzedaży internetowej, są kwestie takie jak zarządzanie procesem logistycznym, łańcuchem dostaw i zasobami magazynowymi, wycena transportu, rosnące ceny materiałów, a także pojemność transportowa. Nie bez znaczenia są też ograniczenia, jakie dotykają transport morski, takie jak zamknięcia portów i zakłócenia ich pracy.

Obsługa zwrotów największym problemem branży modowej

Dużym problemem, jeżeli chodzi o sprzedaż online produktów modowych, jest też obsługa zwrotów, stanowiąca duże wyzwanie logistyczne. To właśnie odzież, obuwie i akcesoria modowe stanowiły najczęściej zwracane produkty podczas pandemii. Biorąc pod uwagę, że klienci oczekują darmowych zwrotów, a także wszystkie inne, wymienione już wcześniej czynniki, kalkulator kosztów transportu musiał ulec zmianom. Decydując się na zapewnienie darmowego zwrotu klientom, sprzedawca musi liczyć się z tym, że to on zapłaci za dostarczenie odesłanej paczki, czyli naraża się na straty.

Tendencja do dokonywania zwrotów zakupionych towarów nasiliła się podczas pandemii. Wynikało to z faktu, że klienci stracili możliwości kupowania w stacjonarnych sklepach. Nie mieli możliwości obejrzenia i przymierzenia danej rzeczy.

Previous
Previous

Rozwój branży TSL

Next
Next

Polski akcent w budowie kolei chińskich