Kalkulator kosztów transportu w transporcie bezemisyjnym
Unia walczy o rozwój zielonego transportu. Czy pełna elektryfikacja jest możliwa?
Unijna strategia dekarbonizacji transportu drogowego wiąże się z ogromnymi kosztami, które będą sukcesywnie wzrastać. Odczują je również firmy transportowe, które zmuszone będą wymienić swoją flotę, co znacząco wpłynie na kalkulator kosztów transportu. To jednak nie jedyne trudności związane z przeprowadzeniem procesu dekarbonizacji, którego przebieg budzi wiele wątpliwości.
Czy elektryfikacja transportu drogowego jest realna?
Wysokie koszty to nie jedyna przeszkoda, stojąca na drodze do realizacji unijnego planu ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Elektryfikacja transportu wciąż jest bowiem w powijakach, a ceny pojazdów elektrycznych to nie jedyny problem. Wciąż nie dysponujemy odpowiednią infrastrukturą punktów do ładowania, a niestabilna sytuacja na rynku energii również robi swoje. Ciężko jest przewidzieć, jak będzie kształtować się wycena transportu za kilka lat, a nawet za kilka miesięcy.
Ambitne plany Unii Europejskiej
Unijna strategia na rzecz inteligentnej i zrównoważonej mobilności zakłada, że do 2030 roku będzie eksploatowanych 30 mln bezemisyjnych pojazdów osobowych oraz 80 tys. bezemisyjnych pojazdów ciężarowych. Z kolei w 2050 roku użytkowane, zgodnie z planem, mają być tylko pojazdy bezemisyjne. Biorąc jednak pod uwagę kalkulator kosztów transportu oraz aktualny udział tego typu aut, to takie zamierzenie w praktyce będzie bardzo trudno zrealizować.
Perspektywy na przyszłość
Unia obrała sobie trudny cel do realizacji. Mimo że planowane są regulacje, które mają mu sprzyjać, to elektryfikacja transportu jest ogromnym wyzwaniem, szczególnie na polskim rynku. Rodzime firmy działające w branży mogą mieć duży problem z dopasowaniem się do unijnych wymagań. Do tego wymiana floty znacząco wpłynie na kalkulator kosztów transportu. Ponadto, biorąc pod lupę wskaźnik nowych rejestracji, wyraźnie widać, że pojazdy elektryczne nie cieszą się jeszcze zbyt dużą popularnością na polu unijnej logistyki.
Trzeba mieć też na uwadze, że ekologiczny transport, czy to transport drogowy, czy transport morski, potrzebuje stabilnych warunków rynkowych do swobodnego rozwoju. A tych na chwilę obecną niestety brak.